skip to Main Content

Odpowiedzialność linii lotniczych za uszkodzony bagaż

Podczas podróży samolotem zdarza się, że bagaż rejestrowy zostaje uszkodzony. Najczęściej są to drobne uszkodzenia takie jak pęknięcia czy urwanie suwaka, jednak w skrajnym wypadku walizka może okazać się bezużyteczna (np. w razie urwania kółek). Zdarzają się także zniszczenia rzeczy przewożonych w bagażu, a nawet kradzieże wartościowych rzeczy z walizki. Czy w takiej sytuacji można coś zrobić? Z pomocą przychodzi konwencja o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzona w Montrealu dnia 28 maja 1999 r. (konwencja montrealska), która musi znaleźć odzwierciedlenie w regulaminach linii lotniczych.Konwencja ma zastosowanie do każdego przewozu międzynarodowego osób, bagażu lub towarów wykonywanego samolotem, za wynagrodzeniem. Rejs samolotem pasażerskim do innego kraju jak najbardziej mieści się w tym zakresie. Konwencja kompleksowo reguluje cały szereg obowiązków i uprawnień pasażera i przewoźnika, w tym zasady obowiązujące w przypadku utraty lub zniszczenia bagaży przez linię lotniczą.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 konwencji montrealskiej, przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia bagażu zarejestrowanego, jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowało zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie, miało miejsce na pokładzie samolotu lub w czasie, gdy zarejestrowany bagaż pozostawał pod opieką przewoźnika (czyli praktycznie od momentu odprawienia bagażu, do momentu odebrania go z taśmy na lotnisku docelowym). Odpowiedzialność linii lotniczych nie jest jednak nieograniczona – przewoźnik nie jest odpowiedzialny w przypadku i w zakresie, w jakim szkoda wynikła z naturalnych właściwości, jakości lub wad własnych bagażu. Co więcej, konwencja przewiduje także ograniczenia kwotowe w razie zniszczenia, zagubienia, uszkodzenia lub opóźnienia – odpowiedzialność przewoźnika jest ograniczona do 1.000 Specjalnych Praw Ciągnienia na każdego pasażera (tę międzynarodową jednostkę rozrachunkową przelicza się na waluty poszczególnych krajów, obecnie 1.000 Specjalnych Praw Ciągnienia to ponad 5.600 zł).

W kontekście odszkodowania za uszkodzenie bagażu istotne są także terminy – w razie uszkodzenia bagażu należy zgłosić to przewoźnikowi natychmiast po jego wykryciu i nie później niż w ciągu siedmiu dni od dnia odbioru bagażu rejestrowego. W przypadku przegapienia tego terminu, dochodzenie roszczeń z tytuł uszkodzenia bagażu przez linię lotniczą nie będzie możliwe.

Jest jeszcze jeden haczyk – istnieje domniemanie (ale można je obalić przedstawiając dowody, np. zdjęcia), że przyjęcie zarejestrowanego bagażu bez zastrzeżenia przez osobę uprawnioną do odbioru oznacza, że bagaż został dostarczony w dobrym stanie. Najlepiej więc zgłosić wszystkie uszkodzenia jeszcze na lotnisku, bezpośrednio po odebraniu bagażu z taśmy.

W przypadku uszkodzenia bagażu podczas podróży liniami lotniczymi, pasażer nie jest skazany na porażkę w dochodzeniu odszkodowania od przewoźnika. Konwencja montrealska daje pasażerowi dość solidne podstawy do uzyskania od linii lotniczej kwoty pieniężnej, za którą będzie mógł sobie kupić nową walizkę.

Tomasz Korolko

Partner

Back To Top