skip to Main Content

Regulamin usługi świadczonej drogą elektroniczną

Prowadzisz serwis internetowy, jesteś właścicielem aplikacji mobilnej albo obsługujesz swoich klientów przez internet? Jeżeli tak, to najprawdopodobniej świadczysz usługi drogą elektroniczną i powinieneś mieć odpowiednio przygotowany regulamin.

Świadczenie usługi drogą elektroniczną

Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, za świadczenie usługi drogą elektroniczną należy rozumieć wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy Prawo telekomunikacyjne. W świetle tej definicji, praktycznie wszystkie usługi w internecie są usługami świadczonymi elektronicznie. W konsekwencji, na podstawie art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy usługodawca takiej usługi, powinien przygotować regulamin i nieodpłatnie udostępnić go wszystkim potencjalnym usługobiorcom.

Regulamin usługi świadczonej drogą elektroniczną

Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nie określa co dokładnie powinien zawierać regulamin usługi elektronicznej. Art. 8 ust. 3 wskazuje jedynie, że regulamin określa w szczególności:

  1. rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
  2. warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
  3. warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
  4. tryb postępowania reklamacyjnego.

Zwrot „w szczególności” sugeruje, że regulamin powinien także zawierać inne elementy, określające szczegółowe zasady świadczenia usługi drogą elektroniczną. Art. 8 ust. 4 ustawy stanowi bowiem, iż „usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem”. Przygotowując regulamin należy także pamiętać z jednej strony, o zabezpieczeniu swojego interesu, a z drugiej strony – o uniknięciu tzw. klauzul niedozwolonych, których pojawienie się w regulaminie może spowodować interwencję (pozew) organizacji zajmujących się chronieniem interesów konsumentów.

Regulamin najlepiej opublikować na stronie internetowej lub w aplikacji, za pośrednictwem której świadczona jest usługa. Regulamin powinien być także udostępniony na żądanie usługobiorcy w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca.

Co grozi za brak regulaminu?

W ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, nie przewidziano żadnej sankcji dla usługodawcy za brak regulaminu. Nie można jednak zapominać o ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Nieudostępnianie regulaminu usługobiorcom przed rozpoczęciem świadczenia usługi, stanowi bowiem praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. W takiej sytuacji Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów może nałożyć na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości do 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary.

Tomasz Korolko

Partner

Back To Top