skip to Main Content

Wykorzystanie tytułów popularnych utworów w ramach kampanii reklamowych

W praktyce naszej Kancelarii pojawiają się zapytania o możliwość wykorzystania tytułów popularnych utworów w ramach kampanii reklamowych. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90 poz. 631) utworem jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Dla uznania zatem określonego dzieła za utwór niezbędne jest spełnienie przez to dzieło łącznie następujących przesłanek:

  1. powinno być rezultatem pracy człowieka,
  2. powinno stanowić przejaw działalności twórczej (oryginalność),
  3. mieć indywidualny charakter.

Za utwór może być uznany dowolnie krótki fragment dzieła pod warunkiem, że spełnia on wyżej wskazane przesłanki.

Nie jest więc wykluczone uznanie niektórych tytułów za utwory w rozumieniu prawa autorskiego (np. „Młot na poetów albo kronika ściętych głów”). Jednak większość tytułów z takiej ochrony nie będzie korzystać.

Należy jednak pamiętać, że w ramach tytułów mogą funkcjonować takie elementy jak choćby imiona, nazwiska czy pseudonimy chronione przez przepisy o ochronie dóbr osobistych Czy znaki towarowe. Nie jest również wykluczone popełnienie czynu nieuczciwej konkurencji polegającego na wykorzystaniu siły nośnej tytułu dzieła, do którego prawa autorskie przysługują innemu przedsiębiorcy.

Jak więc widać kwestia jest wielowymiarowa i każdy przypadek wymaga indywidualnego zbadania.

Back To Top