Konkurs a gra losowa
Konkurs to bardzo popularna metoda prowadzenia działań marketingowych. Dzięki internetowi, a w szczególności serwisom społecznościowym, można w łatwy i tani sposób dotrzeć do dużej liczby potencjalnych klientów. Dla uczestników samo zadanie konkursowe nie jest najważniejsze. Liczy się nagroda. Wystarczy nawet najmniejsza nagroda rzeczowa, a chętnych nie brakuje. Często zdarza się, że podobnie myślą organizatorzy konkursów. Koncentrują się na nagrodzie, traktując po macoszemu mechanizm konkursu, a w szczególności to, za co uczestnik może wygrać nagrodę. Organizatorzy, którzy wpadają w pułapkę takiego myślenia, mogą narazić się na daleko idące konsekwencje.
Zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. 2009 r., nr 201 poz. 1540) grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jeżeli chociaż jeden element mechanizmu konkursu został skonstruowany na zasadzie losowości, taki konkurs będzie stanowił grę losową, której organizacja może wiązać się z koniecznością uzyskania zezwolenia lub dokonania odpowiedniego zgłoszenia do dyrektora izby celnej. Za nieprzestrzeganie tych wymogów grozi odpowiedzialność karno skarbowa i może zostać orzeczona kara grzywny, a nawet kara pozbawienia wolności do lat 3. Z tego względu warto, aby organizator konkursu więcej uwagi poświęcał planowanemu przez niego zadaniu konkursowemu.