Zakaz wysyłania spamu także do spółek
Większość przedsiębiorców wie, że zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zakazane jest wysyłanie niezamówionych informacji handlowych (spam) do osób fizycznych. Wiele firm nie ma jednak świadomości, że podobny zakaz, tylko że w odniesieniu do wszystkich (w tym także osób prawnych), obowiązuje w ustawie Prawo telekomunikacyjne. W rezultacie do spółek i innych jednostek organizacyjnych, masowo wysyła się oferty za pośrednictwem poczty elektronicznej.
Zakaz spamu w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Gdyby w polskim systemie prawnym, w odniesieniu do spamu, obowiązywał tylko ten przepis, wysyłanie niezamówionych informacji handlowych osobom prawnym i innym podmiotom nie będących osobami fizycznymi, byłoby bez wątpienia dozwolone. Niestety (dla wysyłających spam) obowiązuje także art. 172 Prawa telekomunikacyjnego.
Zakaz spamu w Prawie telekomunikacyjnym
Stosownie do art. 172 ust. 1 ustawy Prawo telekomunikacyjne, zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Definicja „telekomunikacyjnego urządzenia końcowego” zawarta w Prawie telekomunikacyjnym wskazuje, że jest to urządzenie telekomunikacyjne przeznaczone do podłączenia bezpośrednio lub pośrednio do zakończeń sieci. Na tej podstawie, za telekomunikacyjne urządzenie końcowe należy uznać komputer, telefon, tablet i inne urządzenia służące do wysyłania poczty elektronicznej. Wniosek? Wysyłanie spamu, bez względu na to czy odbiorca jest osobą fizyczną, jest zakazane.
Co grozi za wysłanie spamu spółkom?
Za wysyłanie spamu za pomocą telekomunikacyjnych urządzeń końcowych (adresatom, którzy nie wyrazili na to zgody), ustawa Prawo telekomunikacyjne (art. 209) przewiduje karę pieniężną w wysokości nawet do 3% przychodu firmy rozsyłającego spam. Co więcej, istnieje także ryzyko kar przewidzianych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, a także roszczeń na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.