Problemy z licencjami od stacji TV
W ostatnim czasie opiniujemy sporo umów licencyjnych dotyczących programów zawierających lokowanie produktów klientów domów mediowych. Jak wiadomo posiadaniem ulokowanego produktu dobrze jest się pochwalić na własnej stronie internetowej bądź w wiodących portalach społecznościowych. Na co chcielibyśmy uczulić osoby chcące skorzystać z takiej możliwości? Na właściwe (czyli pełne) zabezpieczenie licencji upoważniającej do wykorzystania takiego programu czy jego fragmentów.
Z jakimi prawami możemy mieć do czynienia w ramach programu podlegającemu licencjonowaniu? W grę wchodzą następujące:
- Prawo producenta wideogramu (specjalne uprawnienie przysługujące temu, kto utrwalił sekwencję obrazów i dźwięków);
- Prawa autorskie (np. projektanta wykorzystanej w studio dekoracji);
- Prawa pokrewne (np. muzyków wykonujących muzykę stanowiącą tło dźwiękowe audycji);
- Prawo do głosu / wizerunku osób występujących w audycji.
Niezbędne jest żeby uzyskana licencja obejmowała wszystkie prawa zawarte w danym materiale. Bo jeżeli tego nie zapewnimy, to niestety przynajmniej częściowo będziemy taki materiał eksploatować bezprawnie…