(+ 48) 22 463 47 70

Blog

Śmierć plików cookies?

Śmierć plików cookies?

Jeżeli Google nie zmieni swoich zapowiedzi, to od 1 stycznia 2024 roku najpopularniejsza przeglądarka (Chrome) przestanie akceptować pliki cookie osób trzecich (tzw. 3rd party cookies).

Czym są 3rd party cookies?

Najłatwiej wyjaśnić to na zasadzie definitio per divisionem a więc dokonując podziału plików cookie na dwa zbiory:

  1. 1st party cookies a więc własne pliki cookie administratora danej witryny internetowej – służą one własnym celom administratora witryny takim jak np. analiza zachowania użytkowników czy dostosowanie treści witryny do indywidualnych preferencji użytkownika.
  2. 3rd party cookies są to pliki cookies instalowane przez partnerów administratora danej witryny – oczywiście za zgodą użytkownika zazwyczaj wyrażaną poprzez kliknięcie w przycisk „Przechodzę do serwisu” lub podobny. Te pliki cookie wykorzystywane są głównie dla celów reklamowych – dostosowania treści reklamowych do preferencji czy zachowania użytkownika. Każdy kto choć raz zadał sobie trud zerknięcia na treść zgód czyhających w okolicy przycisku „Przechodzę do serwisu” i kliknął w listę partnerów danej witryny mógł się przekonać, że lista ta składa się z wielu pozycji. Oznacza to, że jednym kliknięciem przycisku użytkownik wyraża zgodę na instalację plików cookie przez wiele podmiotów

Teraz ma się to zmienić. Nie będzie to jednak wynikało ze zmiany przepisów ale z opisanego powyżej ograniczenia funkcjonalności przeglądarki przez podmiot jej dostawcę. Jak się wydaje zamierzeniem tej zmiany jest uniemożliwienie użytkownikom wyrażania zgody „en bloc”. Czy będzie to działanie skuteczne? Istnieje możliwość, że nie.

Należy bowiem pamiętać, że plik cookie jest tylko nośnikiem określonych informacji czy danych o zachowaniu czy preferencjach użytkownika przeglądarki. Nie można wykluczyć, że technologia „śledzenia” oparta o pliki cookie zostanie zastąpiona inną, co doprowadzi do swoistego „obejścia” opisanego powyżej zabiegu wyłączenie obsługi plików cookie osób trzecich.

Nowe rozwiązanie będzie wymagało zgodności z prawem ochrony danych osobowych, co przede wszystkim będzie wymagało wyrażenia zgody na przetwarzanie danych oraz dopełnienia obowiązku informacyjnego. Nie mniej ważne jest również to, aby nowe rozwiązanie nie utrudniało użytkownikom korzystania z przeglądarek.

Chcesz otrzymywać informacje o podobnych wpisach na naszym blogu? Zapisz się na nasz newsletter: