Skip to content

Co to jest znak towarowy?

Ogólnie rzecz ujmując, znak towarowy to pewne oznaczenie, mogące przybrać różną postać, które jest stosowane przez przedsiębiorców do oznaczania ich towarów lub usług. Przykładowo, jeżeli przedsiębiorca sprzedaje buty oznaczone abstrakcyjną nazwą „ShoeEx”, to nazwa ta stanowi znak towarowy tego przedsiębiorcy, bez względu na to czy nazwa ta jest zarejestrowana czy nie.

Zgodnie z art. 120 ustawy Prawo własności przemysłowej, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy.

Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) definiuje znak towarowy jako symbol odróżniający danego przedsiębiorcę na rynku, dzięki któremu jego klienci mogą go łatwo zidentyfikować. Przy czym, znak ten musi być wyraźnie określony.

Wyróżnia się następujące rodzaje znaków towarowych:

Znaki słowne

Są to znaki towarowe przedstawione za pomocą słów, liter, cyfr lub znaków interpunkcyjnych. Mogą to być wyrazy, zdania, bądź slogany, np. tandem, Jan Sobieski, czy „radion sam pierze”.

Znaki graficzne

Znaki towarowe przedstawione przy pomocy obrazków, elementów graficznych lub zdjęć. Nie zawierają słów ani liter. Przykładem może być logo Apple

Znaki słowno-graficzne

Są to znaki graficzne, zawierające także elementy słowne. A zatem, znaki te łączą wykorzystanie obrazków, elementów graficznych luz zdjęć z użyciem słów, liter lub cyfr. Logo naszej kancelarii widoczne na górze strony stanowi słowno-graficzny znak towarowy.

Znaki przestrzenne

Są to znaki trójwymiarowe, przedstawione za pomocą trójwymiarowej bryły, przedstawiającej sam produkt, bądź jego opakowanie.

Znaki przestrzenno-graficzne

Znaki przestrzenno-graficzne to znaki trójwymiarowe zawierające dodatkowo elementy graficzne.

Znaki przestrzenno-słowno-graficzne

Po dodaniu elementu słownego do opisanego powyżej znaku przestrzenno-graficznego, powstanie znak przestrzenno-słowno-graficzny.

Znaki dźwiękowe

Jest to melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Znak taki przedstawiany jest w formie graficznej, najczęściej w postaci partytury (zapisu nutowego).

Znaki stanowiące kolor

Pojedynczy kolor jako taki może być znakiem towarowym jeżeli zostanie wykazane, iż w wyniku intensywnego jego używania, odbiorcy produktów bądź usług nim oznaczonych, kojarzą ów kolor z określonym przedsiębiorcą. Określane jest to jako wtórna zdolność odróżniająca, np. róż – Telekom (usługi telekomunikacyjne), fiolet – Kraft Foods (czekolada i wyroby z czekolady).

Znaki stanowiące kompozycję kolorystyczną

Także kompozycja kolorów może stać się znakiem towarowym, jeżeli zostanie wykazane, iż posiada ona wtórną zdolność odróżniającą, np. znak Football Club Barcelona, czy stacja benzynowa BP – benzyna, oleje itp.

Back To Top