Skip to content

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece

W dniu 1 lipca 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Od tego dnia za pośrednictwem Elektronicznej Księgi Wieczystej (https://ekw.ms.gov.pl/eukw/menu.do), po dokonaniu opłaty, możemy otrzymać odpis lub wyciąg z księgi wieczystej w formie pliku PDF, a jego wydruk ma moc dokumentu wydanego przez sąd.

Możemy również online złożyć wniosek o wydanie dokumentu w postaci papierowej. Dokument ten zostanie wysłany wnioskodawcy przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych drogą pocztową.

Nowelizacja umożliwia także weryfikację, czy samodzielnie wydrukowane dokumenty zostały wydane przez Centralną Informację Ksiąg Wieczystych oraz czy ich treść nie uległa zmianie od czasu wydania.

Wprowadzono także możliwość elektronicznego wyszukiwania przez niektóre instytucje (w tym np. przez notariuszy i komorników) ksiąg wieczystych nie tylko po ich numerze, ale także np. po danych osobowych właściciela, czy adresie nieruchomości. Ma to – jak podaje Ministerstwo Sprawiedliwości – ułatwić i przyspieszyć ustalenie majątku dłużnika, a tym samym zwiększyć efektywność egzekucji i bezpieczeństwo finansowe podmiotów gospodarczych.

Za pośrednictwem Elektronicznego Krajowego Rejestru Karnego (https://ekrk.ms.gov.pl/ep-web) możemy natomiast złożyć zapytanie i uzyskać odpowiedź z KRK przez Internet bez konieczności udania się do Biura lub Punktu Informacyjnego KRK. Zaświadczenie o niekaralności można pobrać przez Internet i wydrukować w domu. Wystarczy założyć konto użytkownika i uiścić opłatę.

Od 1 lipca 2014 r. również mniej zapłacimy za udzielenie informacji z KRK. Teraz opłata, zarówno za udzielenie informacji o osobie, jak i o podmiocie zbiorowym, wynosi 30 zł – w przypadku zapytania złożonego w formie papierowej, a 20 zł, gdy zrobimy to przez Internet.

Jak podaje Wydział Komunikacji Społecznej i Promocji w Ministerstwie Sprawiedliwości, aby uzyskać zaświadczenie z KRK za pośrednictwem e-Platformy, niezbędne jest założenie konta osoby fizycznej lub konta instytucjonalnego. Po zalogowaniu się do konta przy użyciu loginu i hasła należy wypełnić stosowny formularz, opłacić go w ramach e-Platformy przelewem elektronicznym i opatrzyć podpisem elektronicznym lub podpisać za pomocą profilu zaufanego e-PUAP. Biuro Informacyjne KRK, po dokonaniu sprawdzenia w bazach danych Rejestru, udzieli za pośrednictwem systemu odpowiedzi na złożone zapytanie. Odbiorca otrzyma zaświadczenie w postaci pliku (XML), z możliwością zapisania go na dysku komputera, a jego wizualizacji w postaci pliku PDF można dokonać z wykorzystaniem e-Platformy. Informację o osobie oraz informację o podmiocie zbiorowym doręczane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opatruje się bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby upoważnionej do ich wydania.

W przypadku doręczenia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego pismo uznaje się za doręczone z datą wskazaną w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji, a przy braku takiego potwierdzenia doręczenie uznaje się za skuteczne z upływem 14 dni od daty umieszczenia pisma w systemie teleinformatycznym.

Back To Top