Elektroniczny KRS – z pełnomocnikiem procesowym łatwiej
Z dniem 1 lipca 2021 uruchomiony został elektroniczny KRS (eKRS). Na nowy eKRS składają się:
- Portal Rejestrów Sądowych: https://prs.ms.gov.pl – dedykowany do składania elektronicznych wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego (PRS)
- Repozytorium Akt Rejestrowych: https://rar.ms.gov.pl – umożliwiający przeglądanie elektronicznych akt rejestrowych podmiotów wpisanych do KRS drogą elektroniczną (RAR).
W rezultacie powyższego, wszystkie wnioski oraz pisma procesowe składane do KRS przez przedsiębiorców, musza być składane za pomocą dedykowanego systemu teleinformatycznego PRS, a złożenie dokumentów w wersji papierowej nie będzie wywoływało żadnych skutków prawnych. Ponadto, tą samą drogą (za pomocą systemu teleinformatycznego) będzie się odbywała wymiana korespondencji pomiędzy sądem a przedsiębiorą, w tym wydanie i doręczenie orzeczenia kończące postępowanie.
Wnioski elektroniczne składane za pomocą systemu teleinformatycznego wymagają podpisu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu osobistego.
Do pisma wnoszonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego dołącza się załączniki w postaci elektronicznej. Niemniej jednak dokumenty stanowiące podstawę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego albo podlegające złożeniu do akt rejestrowych składa się w oryginałach albo poświadczonych urzędowo odpisach lub wyciągach, co oznacza że dokumenty te stanowiące załączniki do wniosku złożonego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, sporządzone w postaci elektronicznej, opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Jeżeli jednak, dokumenty o których mowa powyżej, zostały sporządzone w formie papierowej do wniosku należy załączyć albo 1) odpisy elektronicznie poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem lub radcą prawnym, albo 2) elektroniczne kopie dokumentów, z tymże w sytuacji załączenia do wniosku elektronicznych kopii dokumentów, oryginały dokumentów albo ich odpisy lub wyciągi poświadczone urzędowo przesyła się do sądu rejestrowego w terminie 3 dni od daty złożenia pisma np.: tradycyjną przesyłką listową poleconą.
W rezultacie powyższego przedsiębiorca chcący złożyć do sądu dokumenty sporządzone w formie papierowej ma 2 wyjścia, albo:
- zlecić to pełnomocnikowi procesowemu, który dokona elektronicznego poświadczenia załączników, albo
- założyć konto w PRS (pamiętajmy że elektroniczne wnioski są podpisywane zgodnie z zasadami reprezentacji, czyli najczęściej przez 2 osoby, więc konta w PRS musza mieć wszystkie podpisujące osoby), następnie:
- udać się do notariusza celem uzyskania odpisów elektronicznie poświadczonych dokumentów które mają być podstawą wpisu lub podlegają złożeniu do akt, albo
- po złożeniu wniosku drogą elektroniczną do którego zostały załączone załączniki w postaci elektronicznej udać się na pocztę celem wysłania do sądu oryginałów, odpisów lub urzędowo poświadczonych odpisów dokumentów.
Z dużym zainteresowaniem będę śledzić opinie przedsiębiorców na temat wprowadzonych w skutek uruchomienia eKRS ułatwień i przyspieszenia – w ocenie autorów tego rozwiązania – postepowania przed sądem rejestrowym.