Zmiany przepisów w celu ograniczenia zatorów płatniczych
W dniu 1 stycznia 2020 roku, z wyjątkiem przepisu art. 11, który wszedł w życie 31 grudnia 2019 roku, weszła w życie ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych („Ustawa”). Rzeczona Ustawa nowelizuje szereg ustaw, a w szczególności:
- ustawę z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych [od 1.01.2020 r. pod zmienioną nazwą – „ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych” (ustawa o ZP)];
- ustawę z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT);
- ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT);
- ustawę z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UZNK).
Głównym celem regulacji jest wzmocnienie pozycji wierzycieli, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów z sektora MŚP (małych, średnich i mikro przedsiębiorców).
Najistotniejsze (ale nie wszystkie) zmiany, jakie wprowadziła Ustawa:
- Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych otrzymała nowy tytuł ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (ustawa o ZP).
- Termin płatności ustalony w umowie uzależniony jest od statusu przedsiębiorcy będącego wierzycielem i dłużnikiem.
- Jeżeli dłużnikiem jest podmiot publiczny, maksymalny termin zapłaty wynosi 30 dni, a jeżeli podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym – 60 dni.
- W pozostałych przypadkach termin ten wynosi również 60 dni z możliwością wydłużenia, jeżeli nie jest to rażąco nieuczciwe.
- Nie ma możliwości wydłużenia tego terminu, gdy wierzycielem jest mikro przedsiębiorca, mały i średni przedsiębiorca, a dłużnikiem duży przedsiębiorca.
- Dłużnik będący dużym przedsiębiorcą składa drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenie o posiadaniu statusu dużego przedsiębiorcy. Oświadczenie składa się w formie, w jakiej jest zawierana transakcja handlowa, najpóźniej w momencie jej zawarcia.
- Zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i art. 108 Traktatu do kategorii mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) należą przedsiębiorstwa, które zatrudniają mniej niż 250 pracowników i których roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR. Stosownie do ustawy o ZP przedsiębiorca nie będący MSP jest kwalifikowany jako duży przedsiębiorca. Uwaga: Szczegółowe regulacje dotyczą dotyczące określenia statusu przedsiębiorcy dotyczą przedsiębiorców mających przedsiębiorstwo partnerskie lub przedsiębiorstwa powiązane.
- Jeżeli termin zapłaty został określony w umowie niezgodnie z przepisami Ustawy, wierzycielowi, który spełnił swoje świadczenie, po upływie 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru lub wykonanie usługi, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych oraz rekompensata za koszty odzyskiwania należności w kwocie zależnej od wartości opóźnionego świadczenia pieniężnego.
- Ustawa wprowadziła dodatkowe obowiązki informacyjne: podmioty będący podatkową grupą kapitałową bez względu na wysokość osiągniętych przychodów, a także spółki, których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego są zobowiązane do przekazania drogą elektroniczną, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku (poczynając od 2021 roku) sprawozdania o stosowanych w poprzednim roku kalendarzowym terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nieprzekazanie sprawozdania w terminie jest zagrożone karą grzywny.
- Stosownie do Ustawy zakazane jest nadmierne opóźnianie się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Każdy może zgłosić Prezesowi UOKiK zawiadomienie dotyczące podejrzenia wystąpienia nadmiernego opóźnienia. Prezes Urzędu może, w drodze decyzji, nałożyć na kontrolowany podmiot administracyjną karę pieniężną.
- Wprowadzono regulację na podstawie której podstawa opodatkowania może być zmniejszona o zaliczoną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie. Na tej samej zasadzie podstawa opodatkowania może podlegać zwiększeniu o zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów wartość zobowiązania, które nie zostało uregulowane. Analogicznie może być zwiększona lub podlega zmniejszeniu strata.
- Wprowadzono przepis stosownie do którego czynem nieuczciwej konkurencji jest nieuzasadnione wydłużanie terminów zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi, co rodzi odpowiedzialność na podstawie UZNK.
Reasumując:
- co do zasady, przedsiębiorca powinien dokonywać zapłaty w transakcjach handlowych nie później niż 30 dnia od otrzymania świadczenia i faktury – późniejsza zapłata grozi obowiązkiem zapłaty odsetek ustawowych od kapitału (niezależnie od terminu określonego w umowie), a przekroczenie terminu 60-dniowego – obowiązkiem zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych,
- przedsiębiorca, posiadający status dużego przedsiębiorcy (każda spółka powinna ustalić swój status), jest zobowiązany do złożenia kontrahentowi oświadczenia o tym statusie w formie, w jakiej jest zawierana transakcja handlowa, najpóźniej w momencie jej zawarcia),
- zarząd spółki będącej podatkową grupą kapitałową, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów, a także spółki, której wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln, jest zobowiązany do przekazania drogą elektroniczną, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku (poczynając od 2021 r.), sprawozdania o stosowanych w poprzednim roku kalendarzowym terminach zapłaty w transakcjach handlowych,
- przedsiębiorca może zmniejszać podstawę opodatkowania oraz stratę o wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia niepieniężnego, która nie została uregulowana lub zbyta (lub jest zobowiązany je zwiększać o zobowiązania, które nie zostały uregulowane).